Att lyssna

Hej,

Dagarna lunkar på och ibland finns det varken tid eller inspiration att skriva något.

Jag ligger på en platå nu, när vikten står stilla. Så nu är det dags för att utöka träningen lite och att variera den mera, man behöver göra det när kroppen stannar av. Totalt så har jag gått ner 7 kg och det är jag väldigt nöjd med. En kollega här på jobbet sa att jag inte fick gå ner mera, för då försvinner jag, men det håller jag inte riktigt med om :-)

Jag struntar i vad vågen visar, för jag känner i kroppen när jag är nöjd, och det är bara några kilon bort.

Mitt intag av kolhydrater ligger på max 5 gram/100 gram (max 25 gram/dag). Sedan kanske jag utökar till 10 gram /100 gram, för att bibehålla min vikt och fokusera mera på att träna kroppens styrka och smidighet.

Jag tror att hemligheten är att lyssna till sin kropp. Speciellt när man vill gå ner i vikt.  

Det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan. Det krävs disciplin för att lyssna till sin kropp, för vi har många röster inom oss, speciellt den där som säger ”äh jag börjar på måndag”, ”en chokladbit kan väl inte skada” osv.

Då lurar man bara sig själv. Om man vill gå ner i vikt, så finns det bara ett sätt om man vill ha varaktiga resultat, det är att inse att man gör ett VAL. Man väljer en sundare livsstil för sin egen skull och ingen annans.

Apropå choklad, så har jag inte tagit en endaste liten bit på hela julen. Och det valet har jag gjort, för att jag vet, att jag lätt skulle kunna fastna i att frossa choklad. Och genom att jag är medveten om varför jag gör mina val, då blir det faktiskt enklare att avstå.

Sedan är det självklart att man kan äta precis vad man vill och när man vill, att hitta sin egen balans. Utan att ursäkta sig och säga att ”idag syndar jag”, i det ligger det en fördold skuldkänsla anser jag.

Man ger sig själv dåligt samvete, helt i onödan. Som sagt, det handlar om att hitta SIN balans och lyssna till ”rätt” röst ;-)



Jag skulle inte kunna tänka mig, att aldrig mera äta pizza t.ex.

Men sedan är det ju stor skillnad på att göra det någon gång ibland och inte var och varannan månad. Eller att ta 3 klyftpotatisar om man vill, istället för 13 st.

Rött vin är njutning för alla mina sinnen, så det skulle jag inte heller vilja avstå.

Om man gör sina val, så kanske man lätt kan välja bort andra saker. Debet och kredit :-)

Ha en bra dag!

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0